Blogg om bygg, industri, tillverkning och transport

Blogg om bygg, industri och transport

Fordonstransport av bil

- Posted in Transport by

Fordonstransport i Sverige

Fick hjälp med fordonstransport av bil

Jag köpte ett riktigt renoveringsobjekt till bil för två veckor sedan.

Jag gillar att meka med bilar och har köpt, rustat upp och sedan sålt ett par bilar genom årens lopp. Det är mest en hobby för mig, jag gillar som sagt att meka och om jag i slutändan kan få tillbaka några kronor på alla timmar jag lagt ner och alla delar som jag köpt så är väl det helt okej.

Hur som helst, för två veckor sedan så hittade jag ett intressant objekt uppe i Dalarna. Det var en Volvo v70 från 2015 som hade en del problem och ägaren var trött på att hålla på att fixa saker och ting hela tiden så han kunde tänka sig att sälja den billigt.

Den hade inte gått så farligt långt för att vara en Volvo, endast 13 000 mil, vilket inte är så mycket för den typen av bil.

Jag pratade med säljaren och bestämde mig sen för att åka dit och kika på bilen lite närmare. Det var en del småfel som behövde fixas till samt två lite större saker. Dock inget som var över min förmåga att fixa till.

Så efter lite förhandlande av priset så kom vi överens till slut och jag stod ännu en gång som ägare till en bil som behövde fixas till.

Eftersom jag bor rätt långt ifrån Dalarna och bilen var avställd och inte körduglig så behövde jag hjälp med transport av min bil. Jag hade för all del kunnat hyra ett släp och köra ner bilen själv men jag var inte speciellt sugen på att köra i 10 timmar med en bil på släp, det gick väl an när man var yngre men numera är jag inte intresserad av såna äventyr.

Jag ringde Axess Logistics och bad de anordna en fordonstransport åt mig och det löste de utan problem och i början på veckan så levererade de bilen till mig.

Nu är det med andra ord dags att dra på sig blåstället och börja skruva på ännu en bil.

Styckegods

- Posted in Transport by

Viktigt med en lösning för att skicka styckegods

Vårt företag säljer fysiska produkter (maskiner) och våra kunder är främst företag men även en del privatpersoner.

I 99 fall av 100 så väger våra dagliga leveranser under 1 000 kg vilket innebär att de beställningarna vi skickar räknas som styckegods (gränsen går vid 1 000 kg, går det över det så räknas det som partigods). Det innebär att vi behöver ha en bra samarbetspartner som har rätt pris och rätt service när det kommer till just styckegods. Det är sällan (typ aldrig) som vi kan fylla en hel lastbil själv med utleveranser vilket gör att vi inte kan förhandla fram priser för större volymer så som partigods.

En annan viktig del (utöver priset) är naturligtvis att företaget som sköter leveranserna kan leverera till hela Sverige då vi har kunder över hela vårt avlånga land samt att det är rimliga leveranstider.

Nu har vi ju främst företagskunder så ett par dagars leveranstid är inte ett stort problem, det är värre om man har privatkunder som förväntar sig leverans dagen efter att de har lagt en beställning.

Vi har sedan slutet av förra året ett samarbete gällande frakt av styckegods med ett företag som heter Transportcentralen. De finns i Halmstad (och Falkenberg tror jag) och de är en del av OnRoad så de har kör på över 100 linjer över hela Sverige.

Det gör att vi kan leverera ut våra produkter till kunder i hela Sverige på max ett par dagar efter att en beställning är gjord. Än så länge så har vårt samarbete fungerat utmärkt, leveranserna kommer fram i tid och det har inte varit några problem med att beställa transport eller liknande.

Just logistikbiten är en väldigt viktig del av affärsverksamheten när man säljer fysiska produkter och det är viktigt att den delen fungerar och är kostnadseffektiv. Många gånger så är det just leveranserna som avgör siffrorna på sista raden när man säljer fysiska produkter och det känns som att vi har hittat en bra lösning som passar oss.

Smidigt att skicka styckegods med Transportcentralen